Quo vadis
Európai Bizottság?
2004. november 4.
-Dömötör Csaba
A leendő Európai Bizottság
összetétele már hónapokkal ezelőtt is számos találgatásra adott
okot. A május elsejével 25 tagúra bővült “európai kormányt”
novemberben váltotta volna az új testület.
Az Európai Parlament – amely
eleddig csupán formálisan vett részt a Bizottság alakításának
folyamatában – azonban megfordította a dolgok menetét. Durao
Barroso kijelölt bizottsági elnök érzékelve azt, hogy a
huszonötök nem nyernék el a 732 fős testület támogatását, az
utolsó pillanatban nem terjesztette szavazásra névsorát. Így a
Bizottság összetételéről leghamarabb három hét múlva dönthetnek
Strasbourgban.
Amint az már lenni szokott,
erősen megoszlanak a vélemények a történtek megítélésekor.
Miközben egyesek a demokrácia győzelmeként értékelik az EP
kemény fellépését, addig mások azt hangsúlyozzák: nem lehet
győzelemről beszélni, hiszen végül is kormányközi szinten
tesznek majd pontot a történet végére. Való igaz: Barroso az
egyes tagországok kormányfőit igyekszik meggyőzni az
elkövetkezendő néhány hétben, amint azt már tette is az
alkotmány római aláírásakor. Ugyanakkor hangsúlyoznunk kell,
hogy az Európai Parlament történetében először fordul elő, hogy
olyan bizottságtól vonja meg bizalmát, amely még hivatalba sem
lépett (1999-ben a strasbourgi plénum lemondásra kényszerítette
a hivatalban lévő Santer-bizottságot).
Barroso, aki maga is
„kompromisszumok szülötte”, szintén a parlament megerősödését
sejtette azzal a mondatával, miszerint a jövőben nem terjeszthet
elő olyan jelöltet, aki nem bírja az EP támogatását. A
bizottsági elnökjelölt elmondása szerint a változtatások
„8-10-nél sokkal kevesebb” jelöltet érinthetnek az
elkövetkezendő hetekben.
Elgondolkodhatunk azon, hogy
lett-e volna ekkora felhajtás az Európai Bizottság körül, ha az
olasz jelölt, Rocco Buttiglione nem tesz egyöntetűen
elítélendőnek tekintett, homoszexuálisokat illető kijelentéseket
meghallgatásán, igaz „csak magánvélemény” formájában. Az ő
elmozdítása biztosnak látszik, nem csekély tekintélyveszteséget
okozva ezzel Silvio Berlusconi kormányának. Az általános
vélekedés szerint azonban tüneti kezelés lenne, ha csak az olasz
jelölt vérezne el, hiszen a Bizottság számos tagjával
kapcsolatban merültek fel kételyek. E ponton magyar vonatkozásai
is vannak az ügynek, hiszen Kovács László sokak által
alkalmatlannak találtatik az energetikai biztosi poszt
betöltésére – nem képességeit, hanem sokkal inkább szakmai
hozzáértését tekintve. Ugyanakkor élénk bírálatok érték Neelie
Kroes holland, Fischer Boel dán, valamint Ingrida Udre litván
jelöltet is, akinek pártja súlyos korrupciós botrányba
keveredett.
A nyilatkozatokat szemlélve
kezdetben egyre inkább valószínűtlennek tűnt, hogy csupán
Buttiglione lesz az átalakítás áldozata. Egyre hangsúlyosabban
merült fel az a lehetőség is, miszerint a három legnagyobb
európai parlamenti frakció (szociáldemokraták, néppártiak,
liberálisok) lemond egy-egy jelöltről. Ami Kovács Lászlót
illeti, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök megerősítette: a mostani
magyar külügyminiszter a „hivatalos magyar jelölt”, s nincs ok a
változtatásra. Ezzel egyidőben a tekintélyes Frankfurter
Allgemeine Zeitung arról cikkezett, hogy Magyarország számára
előnyösebb lett volna Balázs Péter eddigi biztos jelölése, aki
„igen jó benyomást tett” féléves munkájával. A FAZ egyúttal úgy
véli, hogy amennyiben Balázs maradhatott volna posztján, akkor
Barroso az energiaügyeknél jóval fontosabb tárcát ruházott volna
rá. Kovács jövője ugyanakkor nagymértékben függhet attól, hogy
az EP szociáldemokrata frakciója továbbra is kiáll-e mellette.
Bár az elmúlt napok történéseit
sokan a demokrácia győzelmének értékelik, vannak akik
fenntartásaiknak adnak hangot, mondván az EP a csatát megnyerte,
de a háborút elvesztheti. Marco Incerti, a Centre for European
Policy Studies kutatója szerint fennáll a veszélye annak, hogy
az egyes tagállamok ezek után „magára hagyják Brüsszelt”,
elvesztve érdeklődésüket a Bizottság kialakításának
folyamatában. „Nagyon fontos, hogy továbbra is bevonjuk a
tagállamokat” – vélekedett Incerti. A történtek fényében egyre
valószínűbb annak a javaslatnak az elfogadása, amely szerint a
tagállamok kormányai a jövőben 3 jelöltet terjesztenek a
Bizottság elnökjelöltje elé, aki ezek után kiválasztaná a
számára megfelelő politikust.
A végső névsor kialakítása
tehát korántsem egyszerű folyamat. Amint az egyik legfőbb
érintett, Durao Barroso fogalmaz: „A Bizottság felállítása
sokkalta nehezebb, mint egy kormányalakítás. Olyan mint
ismeretlen emberekkel randevúzni”
|