EU-bővítés:
még cél az egységes Ciprus
2004. február 16.
-Rácz Péter
A török ciprusiak és a ciprusi kormány újra tárgyalóasztalhoz
ülnek a héten. A tárgyalások menetrendjéről február 12-én
állapodtak meg New Yorkban. Az ENSZ felügyelete alatt álló
megbeszélésék még halvány reményt adnak arra, hogy május 1-én
egységes szigetként lépjen az Európai Unióba a 30 éve megosztott
Ciprus.
Február
11-én, kedd este az ENSZ főtitkár, Kofi Annan javaslatai nem
nyerték el a tárgyaló felek tetszését. Az ENSZ elképzelése egy
föderális (konföderális) berendezkedésű állam lenne. Ezt a
tervet tavaly márciusban már elvetették a görögök. A New Yorkban
született alku értelmében amennyiben nem sikerül megállapodni
márciusig, akkor áprilisban az Annan által jegyzet föderációs
rendszerről népszavazást tartanának „hátha” alapon. Kofi Annan
személyes meggyőződésére is gyakran hivatkozva „nyomta előre"
Ciprus ügyét, ám az utóbbi években ezen tárgyalások eredménye
„csupán” annyi, hogy a ciprusiak között nincsenek fegyveres
konfliktusok, Ciprus egy része mindenképpen tagja lehet az
EU-nak, valamint viszonylag elfogadható viszonyt tart fenn
egymással Törökország és Görögország.
Rauf
Denktash török ciprusi vezető és görög kollégája, Tassos
Papadopoulos úgy ülnek tehát tárgyalóasztalhoz a héten, hogy
tudják: már csak egy rendkívül feszített tempó tenné lehetővé az
egész sziget európai integrációját. Ha márciusig mégsem
sikerülne megállapodásra jutni, valamint eredménytelen lesz az
ENSZ által szorgalmazott népszavazás, akkor Ciprus a jelenlegi
megosztott állapotában lesz az EU tagja. Ekkor azonban az uniós
jog hatálya csak a szigetországnak a nemzetközileg elismert
kormány fennhatósága alatt álló részére terjedne ki. A Török
Ciprusi Köztársaságot kizárólag Törökország ismeri el és
támogatja – katonailag is. A kudarc „kínos lenne”, ugyanis az a
helyzet állna elő a jelenlegi állapot fennmaradása esetén, hogy
május után egy uniós állam területének egy részét egy tagjelölt
állam tartaná megszállva.
A törökök
saját EU-csatlakozásának egyik előfeltétele a ciprusi kérdés
rendezése. A felvételi tárgyalásoknak nem tenne jót, ha még a
ciprusi probléma létezne, hiszen Törökországnak egyébként is sok
a demokráciával és emberi jogokkal kapcsolatos hiányossága. Ha
az EU rászánja magát a török bővítésre egyszer, akkor ezekre a
kérdéseke válaszolniuk kell. Törökország a mai napig nem kapott
meghívót az Európai Unióba, annak ellenére, hogy még az 1960-as
években társult viszonyt alakított ki a közösséggel. Kétségkívül
fontos geopolitikai helyzete Törökországot ugyanakkor
meghatározóvá teszi Európa számára. Ám az eltérő vallási és
kulturális háttér miatt a legtöbben elképzelhetetlennek tartják
a török csatlakozást. Említésre méltó szempont, hogy az USA
teljes mértékben támogatja ugyanakkor a törökök felvételét, és
így első lépésben a ciprusi törökök májusi csatlakozását is
szívesen látná.
A
tárgyalások folytatásában tehát mindkét fél érdekelt, a többi
szereplőt nem is említve. A görög ciprusiaknak nem lehet célja
egy rendezetlen kormányzású szigetként csatlakozni az EU-hoz.
Sőt, az Európai Unió sem dicsekedhetne azzal úgymond, hogy egy
európai viszonylatban ma már példa nélküli, kettéosztott
országot vesz fel. Jó pár kérdés esetén ugyanis nem teljesülnek
maradéktalanul az alapvető uniós elvek. Példa erre az a
demarkációs vonal, amely lehetetlenné teszi a főváros, Nicosia
lakosságának szabad mozgását. Biztató ugyanakkor, hogy a
megosztott sziget mindkét felében többségben vannak az
újraegyesítés hívei.
|