A három nagy
csak beszélget
2004. február 20.
-Rácz Péter
Igazán sokat
változott az európai politikai párbeszéd egy év alatt. Éppen egy
éve az iraki háború kapcsán az Európai Unió legnagyobb
válságáról beszélhettünk, hiszen a nagyobb országok
megoldhatatlannak látszó vitába keveredtek a katonai
szerepvállalást illetően. Most ugyanez a három ország
közösen lép fel. Nagy-Britannia, Németország és Franciaország
első emberei Berlinben beszélgettek.
A hármak találkozója
megosztotta Európa politikusait. Így a találkozó kapcsán nem is
az ott felhozott témákat elemzik a jelentősebb lapok, hanem a
szigetország csatlakozásának okát a francia-német pároshoz. Az
ugyanis már hónapok óta ismert, hogy a jelenlegi francia és
német vezetés a lehető legmagasabb szintűre akarja fejleszteni
az együttműködés keretét. Többen az államszövetséget
"erőltetnék" már most a két országra, mások "csak" a
kétsebességes Európa urait látják Jacques Chiracban és Gerhard
Schröderben. Az alkotmányos vita decemberi csúcstalálkozójának
csúfos eredménytelensége óta pedig nincsenek már tabuk a célokat
illetően. Világossá vált, hogy nem mindenki akarja azt a tempót
az integrációban, amit Németország kíván. Így hát a gyorsabban
gondolkodók kénytelenek a hivatalos találkozókon túl valamikor
"leülni és beszélgetni".
Nagy-Britanniának érdekében
állt egy ilyen találkozón részt venni, hogy megerősítse
befolyását a most kialakuló 25 országból álló EU-ban. Habár
Nagy-Britannia hagyományosan az szkeptikusabb országok közé
sorolható (nincs euró, nincs teljes Schengen-rendszer), a
gazdasági érdekeik miatt felelőtlenség lemondani az "egyik nagy"
szerepről. Ennek a hármasnak köszönhető például az is, hogy
komoly eséllyel kerül be majd az alkotmányba a közös
védelempolitika, mint új, megerősített együttműködési lehetőség
az európai országok között. A szigetország európai szinten
jelentős katonai potenciállal rendelkezik, így jól felfogott
érdeke, hogy az USA és az EU között lavírozva fontos eleme
legyen Európa védelmi rendszerének. Az efféle irányító pozíciók
gazdasági hatása sem elhanyagolható ugyanis.
A francia-német páros Blair
oldalán javíthatja megkopott transzatlanti kapcsolatait, ami
alapvető érdek a kibővülő unióban is. Főleg úgy, hogy a most
csatlakozó országok nagy része "amerika-barát", Bush ilyen-olyan
listáin rendszeresen szereplő országok. A trió kapcsolata
tartalmaz jó pár buktatót is ugyanakkor. A franciák egyre többet
beszélnek arról, hogy az új költségvetési időszakra éppen ideje
lenni eltörölni a britek még Margaret Thatcher által kiharcolt
évi 4,6 milliárd eurós
visszatérítését. Az is bizonyos, hogy több -köztük a
legfontosabb agrár- politikai reformban nem ért maradéktalanul
egyet a három ország.
Az Európai Bizottság új poszttal
bővülhet, mivel mindhárman elvi támogatásban részesítették azt
az elképzelést, hogy egy "szuperbiztos" felügyelje a belső
piaci, a környezetvédelmi, a kereskedelmi és az ipari ügyeket,
de legalábbis az ezekért felelős biztosokat koordinálja. Azt ma
még nem lehet tudni, hogy milyen alkuk állhatnak annak
hátterében, hogy Schröder már a biztos személyében gondolkodik -
a csatlakozók által oly jól ismert Günter Verheugent látná
szívesen. Schröder egyébként rendszeresen kritikával illeti a
brüsszeli Bizottságot rossz gazdasági elképzelései miatt.
A hármak szerint semmi
különös nincs abban, hogy a legnagyobb lakosságszámú és
gazdasági erővel rendelkező tagállamok néha külön is leülnek. Ez
már önmagában egy olyan magyarázat lehet, hogy a hármaknak
-talán jogosan- már nem is kellene tovább ecsetelni az
összejövetel lényegét. Schröder, Blair és Chirac ugyanakkor
kinyilvánították, hogy a bővítés után hatékonyabban kell
kormányozni az EU-t. A három ország egymás között könnyebben
megtalálhatja a választ arra, hogy miként érik el a Bizottság
reformját, vagy miként csökkentik le a tagállami befizetéseket a
GDP 1 százalékára. A megbeszélések
során a versenyképesség fokozásának lehetőségét vitatták meg.
Mindezt -deklaráltan- nem a többi ország ellen, hanem
tulajdonképpen az ő érdekükben.
|