Társalgási
szint
2005. február 28.
-Rácz Péter
Az újraválasztott George W. Bush első külföldi
útjaként Európába látogatott, hogy egy meglehetősen zsúfolt
program során áttörést érjen el az amerikai-európai
kapcsolatokban. Reggeli Blair miniszterelnökkel, ebéd Schröder
kancellárral, vacsora Chirac elnökkel – ám ezúttal egy megújulni
látszó külpolitika részeként Bush nem kizárólag európai
államokban gondolkodott, hanem kénytelen volt egy egységes
Európában is.

A körút legfőbb érdeme annak létrejötte volt,
hiszen az iraki háború óta egyre inkább tarthatatlanabbá vált
Amerika és Európa felemás viszonya. Bush emlékezetében minden
bizonnyal él még az „ellendrukker Európa” képe, amelyet az
elnökválasztás során észlelhetett az óceán túloldaláról. Az
európai elutasítás ugyan Irak miatt alakult ki, ám az
EU-amerikai vitalistát korántsem csak a biztonsági kérdések, és
az ehhez kapcsolódó Bush-megítéltség határozzák meg. Vannak
témakörök – mint a vízumügy, kiotói egyezmény, export és állami
támogatások, Nemzetközi Büntetőbíróság – amelyek talán egy
demokrata elnök esetén is feszült viszonyt eredményeznének a
felek között. A konkrét problémákhoz képest jelenleg igen nehéz
behatárolni a közös célokat, vagy ha sikerül is, azok csak tág
fogalmak lehetnek. Demokráciát és biztonságot mindkét fél akar,
de abban már eltérnek, hogy ezeket hol, milyen szinten, milyen
eszközökkel kívánják elérni. Mint ahogyan egy külön
összehasonlító elemzést érdemelnének a szinte napra pontosan egy
időben kommunikált „State of the Union” évértékelőben, valamint
a Bizottság lisszaboni tervét átstrukturáló jelentésekben
megfogalmazott gazdasági célok.
A közeledéshez (nevezhetjük békülésnek) elégséges
lehet, hogy protokollesemények sokaságát tudják le egy-két nap
alatt. Ezzel biztosítható, hogy mindenkihez szólnak, ám ahhoz
keveset, hogy komolyabb következményekkel is járjon. Bush
európai roadshow-ját ráadásul sajátos módon megelőzte elsőszámú
külügyérének európai bemutatkozása. Condoleezza Rice tökéletes
szereplésével előre „lezsírozta” Bush útját, amely után szűk két
hete volt arra, hogy elnökét is felkészítse az új
Európa-politikából. Egyértelmű, hogy Európa sok mindenhez kevés
egymagában, amely alaptézis még jó ideig behatárolja az
erőviszonyokat. A koalíciók természete (hiszen koalícióról van
itt szó, ha nem is tetszik sokaknak) azonban a másik felet, így
Amerikát is függővé teszi Európától. Amerikának szüksége van az
európai segítségre és tapasztalatokra Palesztina, Irán és Irak
kérdésében. Az amerikai „demokráciaexport” tervét kritizálhatják
ugyan egyes európai országok, de az már az Egyesült Államoknak
is sok lenne, ha az európaiak teljesen elutasítanák az efféle
törekvéseket. Bush feladata így nem lehet más, minthogy
Európának is elhintse azt a folyamatos veszélyérzetet, amellyel
hazájában újból választásokat tudott nyerni.
A legtöbb európai ország azonban kevésbé éli át a
veszélyeztetettség Bush által felvázolt fokát, és idegességük
oka éppen az Egyesült Államok közel-keleti politikája. Márpedig
a Brüsszelben elmondott beszédében – a kötelező illedelmességi
köröket leszámítva – Bush egyértelműen jelezte, hogy nem mond le
Európáról a „gonosz elleni harcban”, a kontinensnek pedig
tudomásul kell vennie, hogy a saját jövője egyenes
párhuzamosságban áll a Közel-Kelet jövőjével. Bush alig szólt
viszont Afrikáról, Ázsiáról, Afganisztánról, vagy az USA-EU
gazdasági problémákról, és nem említette Kínát sem. A
Brüsszelben elmondott 32 perces Bush-beszéd egyesek szerint
már-már zavaróan kedélyes hangvételűre sikeredett: az elnök most
először udvarolt az Európai Uniónak, és nem egyes tagállamoknak.
A beszéd mondanivalója tisztán a biztonság és a szabadság
fogalmaihoz kapcsolódik, és ebben a tekintetben semmiben nem
különbözik a 2001. szeptember 11. óta hallottaktól. A
Bush-adminisztráció azonban már érezheti, hogy a
terrorcselekmények emléke halványodik az emlékezetben. A
brüsszeli beszéd felfogható egyfajta kérésnek is, amelyben Bush
legalizálni kívánja felfokozott terrorellenes tevékenységét az
európaiak által, mivel megszűnt az az időszak, amikor az
elnöknek nem kell kérdeznie és amikor egymaga is a szabadság
zászlaja alá állhat.
A bólogatás megvolt ugyan, viszont ki tudja, hogy
a hazatérte utáni hetekben hogyan fogják értékelni mondandóját
Európában. Bush ugyanis eleve üres kezekkel érkezett Európába,
és egy közös európai uniós iraki missziót leszámítva üres
kezekkel is távozott. Egyik fő aggodalmának tárgyában, a NATO
jövőbeli szerepét tekintve – és így az EU-NATO „európai
szárnyainak rivalizálásában” nem sikerült sokat intéznie, sőt,
mintha a kérdést sem látnák tisztán át. Pedig látogatását
megelőzve Gerhard Schröder német kancellár feladta a magas
labdát, új transzatlanti intézményi kereteket sürgetve, amelyben
a NATO nem kaphat irányító szerepet. A NATO „működött a múltban,
most pedig átalakul, hogy működjön a jövőben is” – mondta Bush,
tudomást sem véve arról, hogy az nem feltétlenül csak az ő
elképzelései szerint alakulhat. A dilemma nagy, hiszen ha Bush
az elkövetkező időszakban az Európai Uniót tekinti partnerének,
akkor maga ellen dolgozik, csökkenti a NATO alapkövének
tekintett brit-amerikai viszony jelentőségét, és még inkább
belebonyolódik a NATO-EU-Törökország problémakörbe is.
Összegezve, Bush európai útja az Európai Unió
szemszögéből nézve pozitívnak mondható, hiszen az elnök egy erős
és egységes Európa mellett érvelt, és tárgyalásai során sem
törekedett az európai országok megosztására. Az inkább Amerika
felé forduló európai országok sikerként könyvelhetik el, hogy az
Európai Unió és a NATO európai szárnya összességében kiállt a
biztonság és szabadság terjesztésének szükségessége mellett. De
hosszú távon gondolkodva erőt kaphattak az amerikai szerepet
csökkenteni kívánó országok is, látván, hogy Bushnak valóban
szüksége van Európára, és az európai támogatás formáját és
nagyságát mégiscsak maguk között dönthetik el az Unióban.
|