EURÓPAI UNIÓ
Munkaerő-piaci vasfüggöny
2004. március
17.
-Dömötör Csaba
|
Bár a
teljes jogú uniós tagság már a küszöbön van, a kelet-európai
újoncok mégsem érezhetik zsebükben az integráció sokak számára
legértékesebb gyümölcsét, a nyugati munkavállalás lehetőségét. A
mostani tagállamok indokolt esetben akár hét évig is
korlátozhatják a munkaerő-áramlást, jelentős mértékben kiváltva
„Új Európa” haragját.
Már a csatlakozási tárgyalások
idején is megütközést keltett „vasfüggönyön innen”, hogy egyes
tagállamok, így Ausztria és Németország jelentős mértékben
elodázná munkaerőpiacának megnyitását. A Koppenhágában aláírt
csatlakozási szerződés értelmében ezt meg is tehetik, hiszen
ezen a téren ők éltek derogációs kérelemmel. Ezek után olaj volt
a tűzre, hogy az elmúlt hónapokban már azok az államok is
kilátásba helyezték korlátozási szándékukat, akik korábban
kétoldalú egyeztetések során nem mutatták jelét ebbéli
szándékuknak. A leginkább engedékeny Írország és Nagy Britannia
is vonakodik szociális védőhálójának „kékgalléros turistákra”
való kiterjesztésétől.
A
munkavállalás ügye – és úgy általában a keleti bővítés - a
kontinens nyugati felén csupán az elmúlt hónapokra vált nagy
érdeklődést és egyben vitákat is kiváltó kérdéssé. Míg korábban
a május elsejei esemény csak alkalomadtán került címlapokra,
addig az elmúlt hetekben a bővítés már többek közt Financial
Times vezércikket is „érdemelt”. Az esetleges keleti
munkavállalókat enyhe gyanakvással szemlélő nyugati közhangulat
ellenére a különböző sajtóorgánumok igyekeznek a tények talaján
maradni. Így a tekintélyes Financial Times – különböző
statisztikákra hivatkozva – leszögezi: hibás elgondolás
munkavállalók tömegeire számítani, hiszen a volt kommunista
államok társadalmának csekély hányada szeretne külföldön
szerencsét próbálni.
A probléma
tisztázatlanságát érzékelteti az is, hogy a Szovjetunió
összeomlásának idején nyugati véleményformálók még 25 millió
vasfüggönyön túli vendégmunkás beáramlásának ördögét „festették
a falra”. Ezzel szemben a 90-es években nem egészen 2,5 milliós
áramlást regisztráltak; mindazonáltal ez a két és fél milliós
adat olyan munkásokat is magába foglal, amelyek nem a 10 leendő
tagállamból érkeznek, így ukránokat és beloruszokat is.
Az Európai
Bizottságnak is számos fejtörést okozott már a kérdés, így nem
is csoda, ha minden évben kiterjedt felméréseket végeztek
Brüsszel megbízására. A vizsgálatok 2000-ben éves szinten még
mintegy 335 ezerre taksálták a potenciális keleti munkavállalók
számát, amely előrejelzés értéke azóta fokozatosan csökkent. Így
manapság már csak 220 ezer esetleges munkavállalóról van szó
évente. Ez Brüsszel szerint megközelítőleg 3 millió vendégmunkás
tartós letelepedését vonná maga után az elkövetkezendő 15
esztendő alatt. Egyúttal - a fenti számokat alapul véve -
szakértők arra számítanak, hogy Nyugat-Európa népességének
csökkenése mérséklődik, míg a Lajtán túl súlyosbodnak a
demográfiai problémák.
A
munkavállalás ügyét aligha függetleníthetjük a kontinens
gazdasági teljesítményétől. Amint arra a Financial Times is
rámutat, a kilátásba helyezett korlátozások elsősorban két
tényező függvényei: egyrészt meghatározó a nyugati
munkanélküliség mindenkori szintje, másrészt a külföldi
munkavállalók aránya nagyban függ a „nyugat és kelet” közti
tekintélyes gazdasági különbségektől (a tizek GDP-je a tizenötök
nemzeti termékének 43%-át teszi ki).
Érdemes
felfigyelnünk arra, hogy a mostani tagállamok közvéleménye
gyakran nem tesz különbséget kelet-európai és afrikai, kínai
avagy muzulmán munkavállalók között, mely utóbbiak jelenléte
számos feszültséget okozott már az elmúlt időszakban is.
Az Európai
Bizottság egyébiránt némiképp kiállt a korlátozások feloldását
követelő leendő EU-tagok mellett. Brüsszel elsősorban azt
sérelmezi, hogy a tagállamok álláspontjuk kialakításukkor nem
egyeztettek a Bizottsággal, és - úgy általában - vonakodnak
hivatalos állásfoglalásokat közzé tenni az ügyben. Mindenképpen
bizonyos, hogy a munkaerő-áramlás korlátozása legalább két uniós
alapelvet sért: egyrészt a négy legfontosabb uniós szabadság
egyikét (munkaerő szabad áramlása), másrészt a nemzeti alapon
való megkülönböztetés tilalmát (az átmeneti kérelem azonban
legálissá teszi a korlátozást - a szerk.)
Günter Verheugen bővítési biztos
szerint a kialakult helyzet annak az egyértelmű következménye,
hogy az EU mostani tagállamaiban elmaradt az „elmélyült”
párbeszéd a bővítés várható hatásairól; ez pedig számos tévhit
kialakulását eredményezte. Közgazdászok szerint nem kétséges: a
munkaerő áramlásának fent tárgyalt torzítása nagyban aláássa
Európa versenyképességét, így magát az úgynevezett lisszaboni
folyamatot is.
Mivel a
politikai megfontolások már számos alkalommal erősebbnek
bizonyultak a közgazdasági érveknél, ezért a keleti
munkavállalók tömegével való riogatás valószínűleg még jó pár
évig visszatérő motívum lesz. Mint ahogy a kettős mérce fogalma
is…
|