Törökország és az európai integráció
2005. március 20.
-Kormos Dorottya
Az eurázsiai ország már 1963.
szeptember 12-én társulási szerződést kötött az Európai
Gazdasági Közösséggel. Ezzel az Egyesült Királyság után a
második ország volt, aki kifejezte szándékát az EGK-hoz való
csatlakozáshoz, alig 6 évvel a közösséget létrehozó Római
Szerződés aláírása után. Azonban a teljes jogú tagság elnyerése
az Európai Közösségben -amely sikerült az Egyesült Királyságnak
10 évvel később (1973-ban) és az azóta eltelt 40 évben 19
országnak – Törökországnak egyik bővítés alkalmával sem
sikerült, mégcsak felvételi tárgyalásokat sem folytatott. 1987.
április 14-én nyújtotta be csatlakozási kérelmét, amit a
Közösség az időszerűtlenség okával elutasított mindig
elutasított.
Törökország a társulási
szerződésében foglalt rendelkezésekre hivatkozva többször
vámunió létrehozására irányuló tárgyalásokat kezdeményezett az
EU-val. Az eredményes tárgyalások alapján létrejött megállapodás
1996. január 1-jén lépett hatályba, és ezzel megkezdődött az EU
és Törökország közötti vámunió létrehozása. „A sok szempontból
előnytelen vámuniót a törökök már a csatlakozás reményében
vállalták. Az 1997-es luxemburgi csúcs véglegesítette a
csatlakozni kívánó országok névsorát, melyre azonban Törökország
nem került fel. A döntés következménye az elhidegült viszony
kialakulása lett az Unió és a törökök között, melyet csak
fáradságos diplomáciai tárgyalásokkal és a csatlakozás újabb
esélyével lehetett feléleszteni”. Brüsszel azonban csak az 1999.
decemberi helsinki csúcson ismerte el hivatalosan az ország
tagjelölti státuszát, ám a török kormány emberi jogi politikája
miatt a csatlakozási tárgyalások nem kezdődhettek el.
A 2002-es év végi
csúcstalálkozón Törökországnak újabb két évet adtak, hogy
teljesítse a Koppenhágai- kritériumokat, ami alapfeltétel, hogy
egy ország csatlakozása komolyan szóba kerülhessen (az EU állam-
és kormányfői az 1993-as koppenhágai csúcson határozták meg a
leendő új tagállamok felvételének három alapfelvételét:
politikai kritériumként a stabil demokráciát, a jogállamiságot,
valamint az emberi és kisebbségi jogok tiszteletben tartását
jelölték meg, gazdasági téren lényeges a működő és versenyképes
piac, míg harmadik kritériumként a közösségi jogszabályok
átvételére és végrehajtására képes intézményrendszer
kialakítását jelölték meg).
Az Európai Unió minden évben kiadja a tagjelölt országok
fejlődéséről szóló éves jelentéseit. A 2003. évi országjelentés
Törökország számára kulcsfontosságú volt – az eddig végbement
fejlődés részletes elemzését és a még szükséges lépések
meghatározását várták tőle. Az emberi jogi törvénykezés főbb
vonulatait dicsérettel illették – hiszen az Erdogan kormány
egyéves irányítása során hét reformcsomagot fogadott el. Noha
sok törvény elfogadásra került, a gyakorlatban nem sok minden
változott. A következő tizenkét hónap elég feszültnek
ígérkezett, mivel több testület ellenőrizte folyamatosan a
rendőrség, az ügyészek és a bírák munkáját, hogy megállapítsák,
a gyülekezési szabadság gyakorolható-e; az írók, újságírók,
emberi jogi aktivisták és a többi állampolgár szabadon
nyilváníthat-e véleményt a letartóztatástól és üldöztetéstől
való félelem nélkül. Vizsgálták, hogy a kurdok és a többi
etnikai vagy vallási kisebbség milyen mértékig és milyen
szabadon gyakorolhatja kultúráját. Az is kérdéses volt, hogy
vajon a hadsereg visszatartható-e a politikába való nyílt
beleszólástól.
2004. januárjában a
Magyarországra látogató Romano Prodi – az Európai Bizottság
akkori elnöke – kijelentette, hogy „Törökország most közelebb
van az EU-hoz, mint valaha.” Nyilatkozata nagy reményeket
ébresztett újjá a török politikusokban, de aggodalmat keltett
egyes európai országokban. A csatlakozás előfeltételéül szabták,
hogy 2004 végére Törökországnak végre kell hajtania az EU által
követelt politikai és emberi jogi reformokat. A török kormány
futószalagon gyártotta tehát a csatlakozáshoz szükséges
törvényeket, többek között elismerte a kurdok nyelvhasználatát a
médiában, eltörölte a halálbüntetést.
2004. évi decemberi uniós csúcson bejelentették, hogy Brüsszel
megkezdi Törökországgal 2005 októberében a csatlakozási
tárgyalásokat. Egyes szakértői becslések szerint akár 10-15 évig
is eltarthat az ország felkészítése és a csatlakozási
fejezetekben foglaltak teljesítése és azok lezárása. Günter
Verheugen bővítési biztos hangsúlyozta: a közösség ugyanúgy
kezeli Törökország jelöltségét, mint minden más országét. Vagyis
először eleget kell tennie a tagság politikai és gazdasági
követelményeinek, utána kezdődhetnek a tárgyalások. A biztos
megjegyezte: az országnak elsősorban olyan alapvető
szabadságjogok tekintetében kell javítania mérlegén, mint a
szólás-, a vallás- és a gyülekezés szabadsága, továbbá
módosítania kell a hadsereg szerepét az állam életében. Átfogó
rendezésre kell jutni Ciprus ügyében is, vagyis egyesíteni kell
a mesterségesen kettéválasztott földközi-tengeri szigetet,
valamint az EU-tagság feltételei közé tartozik a kurd nyelvű
oktatás és műsorszórás engedélyezése is.
Az esetleges török belépés már
most megosztotta az unión belüli közvéleményt. Némely uniós
tagország törökellenes lobbija továbbra is erőteljes – nem
annyira gyakorlati, mint inkább ideológiai okokból.
Franciaország és Németország feltette a kérdést: tagja lehet-e
Európának egy muzulmán ország? A kérdés feltevésekor ott
lebegett előttük a milliós arab és török népesség országaikban.
Egyesek szerint a nagy létszámú muzulmán népesség eltérítené a
kontinens szellemi-kulturális fejlődését a hagyományoktól.
Günter Verheugen is elismeri:
az EU struktúráiban is változásokra van szükség ahhoz, hogy
"elbírjanak" egy ilyen nagy és népes országgal, mire az EU-taggá
válik. Törökország csatlakozásával akár a legnépesebb tagállama
is lehetne az EU-nak, hiszen népessége az európai átlagnál jóval
gyorsabban növekszik Törökország lakossága egyszer csak
meghaladhatja Németországét. Így az az ország, amely ma még
kívül van, a tagsággal jelentős hatalom birtokában lehet „akár
már holnap” is. Népessége okán a legtöbb hely illetné meg a
döntéshozó szervekben, s újra kellene írni az unió működési
szabályait. Valéry Giscard d'Estaing 2002. novemberében nyiltan
ki is mondta: "Törökország csatlakozása az Európai Unió végét
jelentené." Günter Veurheugen viszont egyet nem értésének adott
hangot. A dolog pikantériája, hogy éppen Charles de Gaulle adta
a kezdő lökést a török uniós reményekhez.
Az EU Ankarával szemben nem
diszkrimináló, a török jóindulat elnyerése érdekében a
duplájára, közel 900 millió euróra kívánja emelni az ország
uniós felkészülésének támogatását. Ankara EU-csatlakozása az
ország belpolitikai stabilitázálását jelentené, ráadásul az
európai államok kontójára. Tehát így nem meglepő, hogy az
Egyesült Államok hatalmas nyomást gyakorol - Londonnal közösen -
az Unióra Ankara felvétele érdekében. Ankara felvételével
jelentősen meggyengülne az Unió, mely így az önálló kül- és
biztonságpolitikára szinte teljesen képtelen lenne. Ráadásul
Törökországgal London és részben Varsó mellett az Egyesült
Államok újabb hű szövetségesét tudja trójai falóként elhelyezni
az Unióban (a török NATO-tagság okán például), mely aggasztja
mind a német, mind a francia politikusokat.
Az Unió gazdasági megterhelését
jól szemlélteti, hogy Ankara egy főre jutó GDP-je alig éri el az
EU átlagának 22%, ami a magyar arány alig több mint harmada. A
foglalkoztatáspolitika, a munkanélküliség, a munkaerő szabad
áramlásának kérdéseiben is meghatározó lehet a törökök esetleges
csatlakozása. Elég csak arra gondolni, hogy a berlini kormány
Ankarát támogató megfontolásai között szerepet játszik a
washingtoni elismerés keresésén túl az a tény, hogy az őszi
szövetségi választásokat is a németországi 350 000
választójoggal rendelkező török segítségével tudták megnyerni.
Érdemes tehát végiggondolni, hogy milyen következményekkel jár
Ankara EU-tagsága. Hiszen, ha az országot ilyen gazdasági
eredményekkel felveszik, akkor már nem lehet akadálya Albánia,
vagy Macedónia felvételének. Törökország politikai
berendezkedését, demokráciájának szintjét figyelembe véve pedig
előbb-utóbb kényelmetlen helyzetben lesz az, aki Ukrajna
tagságával szemben próbálna érvelni.
Párhuzamosan a szegény államok
felvételével, folyamatosan csökken a szolidaritás a nettó
befizetők között és az Uniós támogatások haszonélvezői között.
Az EU-n belüli szolidaritás valós mértékéről már a 2004-es
bővítési tárgyalások is jó példát szolgáltattak. Ha a most
belépőkért nem voltak hajlandóak a régi tagok megfelelő
áldozatot hozni, akkor aligha várható el a szolidaritás magasabb
foka Ankara felvételekor. Ez pedig gyakorlatilag azt jelentené,
hogy az EU-ból egyre inkább kivesznének az összetartozást
kifejező elemek, és –ha gazdaságilag nem is
feltétlenül-politikai értelemben visszalépés következne be az
integrációban.
|