13. Jogorvoslás
az EU-ban
Az
elsõdleges források a közösségi jog hierarchiájának
csúcsán álló szerződések, tehát az Európai Gazdasági Közösséget
létrehozó Római Szerződés ilyen, az Európai Szén- és
Acélközösséget alapító Párizsi Szerződés, valamint az Európai
Atomközösséget létrehozó Alapszerződések, a hozzájuk tartozó
mellékletekkel és protokollokkal. Ide tartoznak továbbá az
ezen szerződéseket kiegészítő,
valamint az alapszerződéseket módosító szerződések. Ebbe a
kategóriába sorolható többek között a három közösséget, azok
szerveit eggyé olvasztó Fúziós Szerződés, az Egységes Európai
Okmány vagy a Maastrichti Szerződés valamint az új tagállamok
csatlakozásának okmányai is.
E
szerződések közül külön is kiemelkedik az EK-szerződés (korábban
EGK - vagy Római Szerződés), amelyet a Közösség egyfajta
"alkotmányaként" értelmezhetünk, s melynek tulajdonsága, hogy
szemben az Európai Atomközösség és az Európai Acél- és
Szénközösség alapszerződésével, az EK-szerződés a gazdaság
minden területére kiterjed. A szakértők a közösségi jog
elsődleges forrásai között tartják még számon a közösségi jog
ún. íratlan forrásait. Ezek az
íratlan források azok az ún. általános jogelvek, amelyek a
tagállamok közös filozófiai, politikai és jogi alapjain
nyugszanak. Az általános jogelvek egyfajta rést töltenek
be, hiszen olyan területeket
szabályoznak, amelyek az írott közösségi jogból egyébként
kimaradnak.
A
közösségi jog másik csoportját az ún. másodlagos jogforrások
alkotják. A másodlagos jogforrások a következők: a rendelet, az
irányelv és a határozat, továbbá létezik még a állásfoglalás és
az ajánlás, ez utóbbi kettőnek azonban már nincs kötelező ereje.
Ezen források, jogszabályok jellemzője, hogy ezeket nem a
tagállamok alkotják, hanem azok a közösségi intézmények pl. a
Tanács, a Bizottság (vagy a Tanács és a Parlament közösen)
döntéseinek eredményeként születnek. (A közösségi intézményeket
magukkal az alapszerződésekkel hozták létre és működésükről,
feladatukról és jogalkotó funkciójukról is az EK-szerződés
rendelkezik.
Ezen másodlagos közösségi
jogforrások is szabályozottak: a rendelet például
általános érvényű. Minden részét tekintve kötelező és valamennyi
tagállamban közvetlenül alkalmazandó. A hangsúly tehát az
általános alkalmazáson van, valamint azon, hogy a rendelet a
tagállamokban közvetlenül érvényt nyer, tehát azt a nemzeti
jogba áttenni nem kell, sőt egy esetleges transzformáció,
értelmezés kifejezetten tilos is. A határozat minden
részében kötelező arra nézve, akire a határozat irányul, azaz a
határozatnak mindig van egy (esetleg több) címzettje.
Határozatok, amelyeket tagállamokkal szemben hoznak, bár egyedi
esetet hivatottak szabályozni, hatásuknál fogva inkább az
irányelv kategóriába sorolhatók, hiszen ezek a határozatok az
irányelvhez hasonlóan kétlépcsős folyamat eredményeként épülnek
be a nemzeti jogrendbe. A másik két jogforrásra, az
állásfoglalásokra és az ajánlásokra nem kötelező
jellegűek. Tehát a véleményből illetve ajánlásból semmiféle jog
vagy kötelezettség nem adódik, ugyanakkor sokszor bizonyos
hatásokat el lehet velük érni.
Végül szólni kell az acquis communautaire sokat
emlegetett fogalmának a közösségi joghoz való viszonyáról. Ha
közösségi jogon olyan szabályokat értettünk, amelyek jogi
értelemben kötelező erejűek, az acquis communautaire fogalmát
ennél is szélesebben kell értelmeznünk. Az acquis magában foglal
minden szabályt, alapelvet, egyezményt, nyilatkozatot,
határozatot, véleményt, célkitűzést és gyakorlatot, amely az
EU-ra vonatkozik, függetlenül attól, hogy azt milyen módon,
milyen intézmények fogadták el. Az acqius fogalmának elvi és
gyakorlati jelentőségét a jogilag kötelező és nem kötelező
szabályok összekapcsolása adja. Ez annak elismerését jelenti,
hogy a két normacsoport között kölcsönös, egymást feltételező
kapcsolat van, s hogy a jogfejlődésben bizonyos szabályok előbb
kötelező erő nélküli nyilatkozatok, vélemények és alapelvek
formájában jelennek meg, és csak a későbbiekben válnak jogilag
kötelezővé.
Alighanem az európai integrációs folyamat leghíresebb bírósági
ügye a Cassis de Dijon eset, amely alapvetően
megváltoztatta a közösségi elképzeléseket, és új mederbe terelte
a jogalkotást. Ennek Rewe-Zentrale kontra
Bundesmonopolverwaltung für Branntwein néven szereplő ügy
lényege, hogy Franciaországban egy 15-20 fokos alkoholtartalmú
italt állítanak elő feketeribizliből. Ez az ital a Cassis de
Dijon, amelyet a Rewe kereskedelmi vállalat importálni kívánt az
NSZK-ba. A német hatóság azonban ezt megtiltotta, mert keveselte
a likőr szesztartalmát. (Az NSZK-ban a 32 fokosnál gyengébb
italokat nem lehetett likőrként forgalomba hozni.)
A
Rewe-Zentrale azzal a céllal indított pert az NSZK-ban, hogy
állapítsa meg, az említett német jogszabály ellentétes az
EK-szerződés azon cikkelyével, amely előírja, hogy az áruk
Közösségen belüli szabad forgalma elé nem szabad akadályokat
állítani. Előző leckékből már tudjuk, hogy ez a négy alapszabály
egyike, tehát nagyon nagy jelentőséggel bír.
A
német bíróság az Európai Bírósághoz fordult előzetes
állásfoglalásért. Az Európai Bíróság ítélete alapján a termékek
tagállamok közötti forgalmát a tagállamok a nemzeti
jogrendszerek közötti különbségre hivatkozva nem korlátozhatják.
Kivételt képeznek az egészségügyi vagy fogyasztóvédelmi
szempontok. Amennyiben tehát egy terméket a jogszabályokat nem
sértve állítanak elő az egyik tagországban, akkor nem lehet
megtiltani árusítását egy másik államban. Vagyis a tagországok
kölcsönösen elismerik egymás tradícióit.
Az
Európai Bíróság állásfoglalása alapján tehát a német bíróság azt
az ítéletet hozta, hogy a Cassis likőr Németországban is
forgalomba hozható, azzal a feltétellel, hogy a likőr üvegén egy
külön címkével hívják fel a fogyasztók figyelmét a likőr
alkoholtartalmára.
Magyarország azzal, hogy a
Szerződés alapján tagságra pályázik, fenntartások nélkül
elfogadta az Unió alapvető célkitűzéseit, beleértve annak
politikáit és eszközeit. E fejezet megvizsgálja, hogy
Magyarország mennyiben képes vállalni a tagsággal járó
kötelezettségeket, azaz az acquis-ként közismert jogi és
intézményi kereteket, amelyek révén az Unió megvalósítja a
célkitűzéseit. Az Unió fejlődésével az acquis fokozatosan
egyre jelentősebb lett, és a jövőbeni csatlakozók számára a
múltbeliekhez képest nagyobb kihívást fog jelenteni.
Magyarországnak az acquis átvételére vonatkozó képessége
központi jelentőségű lesz az Unión belüli sikeres működése
szempontjából.
Vissza a Tanfolyam
tartalomjegyzékéhez!
Kérdezzen az Ön online oktatójától!
|