20.
Pályázati
lehetőségek, információs irodák
kis-és
középvállalkozások számára
A Magyarország és az EU közötti
társulási megállapodás értelmében az EU fokozatosan lehetővé
teszi számunkra a részvételt különböző programjaiban. A
tényleges részvételi lehetőséget egy viszonylag hosszú döntési
és adminisztratív eljárás előzi meg, amelynek oka elsősorban az,
hogy a nem EU tagok számára a részvételhez speciális pénzügyi és
egyéb intézkedéseket kell hozni. 21 programban irányoztak elő
részvételi lehetőséget.
Ezek többségét a vállalatok
egymaguk nem tudják kiaknázni megfelelő felkészültség hiányában.
A programokban való részvétel lehetőségéről többnyire tanácsadó
és információs irodák, üzleti központok tájékoztatnak szerte
Európában, így már Magyarországon is. A pályázatnak a kiírás
valamennyi feltételének eleget kell tennie, amely legalább olyan
bonyolult, mint az EU önmagában. Ezért nem árt, ha van segítség.
EIC:
Az üzletfelek tájékoztatása és az
üzleti felekről megszerzett információk meghatározzák a cégek
létét és prosperitását, nemkülönben imázsát, ami ugyancsak az
üzleti sikerek tényezője. A vállalatok mégsem fordítanak kellő
gondot sem a tájékoztatásra, sem a tájékozódásra.
Az
Euro Info Központ (EIC) hálózatot 1987-ben alapították az
Európai Bizottság égisze alatt. Jelenleg 283 Euro Info Központ
működik 37 országban, melyet kiegészít 13 Levelező Központ, 42
társult tag és 682 relé. 1999 őszén 44 új EIC csatlakozott a
hálózathoz a közép-kelet európai országokból. A hálózat a
kelet-európai kibővítéssel várhatóan tovább fog bővülni.
Magyarországon 7 EIC alakult: Budapesten, Salgótarjánban,
Szolnokon, Pécsett, Szegeden, Szekszárdon
lés Nyíregyházán nyitották meg kapuikat a hálózat új, magyar
tagjai.
Az Euro Info Központok helyi
szervezetekbe épülnek, melyek védik az általuk képviselt
vállalkozások érdekeit. A befogadó szervezeteknek és a kiterjedt
hálózatnak köszönhetően az Euro Info Központok tisztában vannak
a kis- és középvállalkozások mindennapi működését érintő
problémákkal.
Információ, tanácsadás, segítségnyújtás: ezt a három
alapszolgáltatást nyújtják az Euro Info Központok a kis-és
középvállalkozói szektornak. A cél az, hogy az EIC-k mindig a
kis-és középvállalkozók rendelkezésre álljanak, legyenek kezdő
vagy már működő vállalkozások, rendelkezzenek bármilyen szintű
ismeretekkel az Európai Uniót illetően.
EIP:
Az 1995-ben megfogalmazott
Kommunikációs Stratégia és az 1998-ban írt Megvalósíthatósági
Tanulmány az EIP-hálózat kialakításának szükségességét
fogalmazta meg. Ennek alapján az EIP-k feladata:
·
diákok, vállalkozók
tájékoztatása a továbbtanulási és pályázati lehetőségekről,
·
szorosabb kapcsolat
kiépítése EU-s témákban a civil szervezetekkel, kamarákkal,
önkormányzatokkal és a helyi médiával,
·
EU-s
tapasztalatcserék, szakmai műhelyek, konferenciák, tanfolyamok
és vetélkedőkb szervezése,
·
gazdag EU-s könyv-
és dokumentumtár létrehozása
·
al-iroda hálózat
kiépítése,
·
kiállításokon való
megjelenés.
Az EIP-k felállításával
szükségessé vált, hogy 2000-re a már kiépített EIP-k
tapasztalatai és a helyi igények alapján az EIP-hálózat
továbbfejlődjön. Ennek megfelelően a Belső Kommunikációs
Stratégia ez évi fő feladata a regionális szintre hatás, aminek
fő eszköze az EIP-k lesznek mint a Külügyminisztérium
“meghosszabbított kezei”. A minisztérium szándéka szerint a
tájékoztatási feladat hatékony ellátása érdekében egész
Magyarországot lefedő, megyénként egy ilyen EIP-t tartalmazó
hálózat létrehozása és a már felállított EIP-k további
működésének a támogatása.
Az EIP hálózatnak kell betöltenie
a helyi tájékoztatás központi, koordinátori szerepét, célja az,
hogy az EU-információk minél közelebb kerüljenek az
állampolgárokhoz. A lakosság egészének szóló általános
integrációs tájékoztatási tevékenységen túl különös figyelmet
kell fordítaniuk bizonyos kiemelten fontos célcsoportok -
fiatalok, tanárok, vállalkozók, gazdálkodók és mezőgazdasági
foglalkoztatottak - tájékoztatására, és ami talán még fontosabb:
az uniós tagságra történő felkészítésükre.
Érdekes és nagyon keresett
szolgáltatást nyújtanak egyéb információs központok, mint
például a brit Barnsley Európai Üzleti Információs Központ,
amely az európai egységes piacon belüli üzletek minden
aspektusát bemutatja. Hozzájuk a következő témakörökben érkeznek
a kérdések (többnyire az interneten keresztül. Az adott termékek
megfelelnek-e az európai szabványozásnak, milyen
kutatás-fejlesztési lehetőségek vannak egy vállalat számára,
melyik egységes piaci szabályozás érinti a cég üzletmenetét,
vagy milyen pénzügyi források állnak rendelkezésre. A Barnsley
kérésre komplett cégismertetőket nyújt. Képes listázni egy adott
piaci szegmens európai résztvevőit, emellett hozzáférnek az EU
legtöbb gazdasági és szociális statisztikájához, és
tájékoztatást adnak az EU-n belül kiírt tenderekről,
közbeszerzési eljárásokról is.
Vissza a Tanfolyam
tartalomjegyzékéhez!
Kérdezzen az Ön online oktatójától!
|