21. A személyek
szabad áramlása
EU
Az Európai Unió egyik alapelve a munkavállalók - Közösségen
belüli - szabad áramlása. A szabad mozgás magában foglalja azt a
jogot, hogy a munkavállaló - a közrend, a közbiztonság és a
közegészség által igazolt korlátozások fenntartásával:
- Ténylegesen fennálló állásajánlatokra jelentkezhessen,
- ebből a célból a tagállamok területére szabadon
belépjen,
- valamely tagállam területén tartózkodjon azért, hogy
alkalmazottként munkát végezhessen, az adott tagállam
állampolgárainak alkalmazására vonatkozó törvényeknek és
közigazgatási előírásoknak megfelelően.
- a foglalkoztatás után annak a tagállamnak a területén
maradjon, ahol a foglalkoztatás fennállt.
Az EU állampolgárait a fenti idézetnek megfelelően megilleti a
szabad munkavállalás joga bármely tagországban, a gyakorlatban
azonban a munkaerő-áramlást számos tényező akadályozza,
legfőképpen "természetes" korlátok. A saját tulajdonú ingatlan,
a családi kötelékek, a letelepedettség megszerzésének
időtartama, a nyelvi korlátok, a migrációval szemben leginkább
visszatartó tényezők.
A nyolcvanas években az EK tagállamai között koncepcionális vita
bontakozott ki a személyek szabad áramlásának kérdésében. Egyes
tagállamok úgy gondolták, hogy a szabad mozgás csak a tagállamok
állampolgáraira vonatkozik, fenn kell tehát tartani a belső
határokon is az ellenőrzést a tagállamok és nem tagállamok
állampolgárainak megkülönböztetése érdekében. Más tagállamok úgy
gondolták, hogy a mozgásszabadság mindenkire vonatkozik, így fel
kell számolni a határellenőrzést a belső határokon. Mivel a
megegyezés akkor még igen távolinak tűnt, öt EK-tagállam,
Franciaország, Németország, Belgium, Hollandia és Luxemburg
1985-ben aláírta a belső határokon a határellenőrzés
felszámolását célul kitűző Schengeni Egyezményt.
HU
Az Unión belüli jelenlegi helyzetre az a jellemző, hogy számos
befolyásos erő harcol egyfajta fokozatosságért, melynek lényege
az, hogy az EU munkaerőpiaca csak évekkel az új tagok
csatlakozása után nyíljon meg a felvett keleti tagállamok
állampolgárai előtt. Természetesen a csatlakozás előtt állók,
így Magyarország az azonnali nyitásban érdekeltek. A magyar
munkaerő szabad áramlásától való félelem legfőbb oka az, hogy az
Európai Unió tagállamaiban összesen mintegy 18 millió
állástalant számlálnak. A jövendő tagok miatti félelem
elsősorban Ausztriában és Németországban igen éles és elfogult.
Az EU lakosságának évente kevesebb, mint 1 ezreléke vándorol a
tagországok között. Ez a tény akkor válik jelentőssé, ha
figyelembe vesszük, hogy Olaszország, Spanyolország, Portugália,
valamint Görögország egyes régiói nem fejlettebbek Magyarország
átlagánál. Ha tehát ezekről a területekről nem indult meg a jobb
munkalehetőséget biztosító területek felé a munkaerő áramlása,
akkor miért indulna meg Magyarországról az unióban sokak által
jósolt munkaerő-offenzíva.
A munkaerő-offenzíva várható mértékéről leghitelesebben egy
1997-ben végzett, a négy visegrádi országra kiterjedő kutatás
eredményéből kaphatunk pontos képet. E szerint a térségből
mindössze 700 ezren szeretnének Nyugaton dolgozni
hosszabb-rövidebb ideig. Közülük 21 százalék Ausztriát, 45
százalék Németországot jelölte meg célként. A vándorolni
szándékozó munkavállalók többsége várhatóan Lengyelországból és
Csehországból kerül majd ki, mivel a
lengyeleknél a magyarországinál jelenleg még valamivel
magasabb a munkanélküliség, valamint ezen országok földrajzilag
közelebb vannak az Európai Unió gazdasági motorját jelentő
Németországhoz.
Az EU-tagság például kötelezővé teszi a harmonizált
határellenőrzést, ehhez azonban az egyetlen tételes leírást maga
a Schengen-aquis tartalmazza, azaz a külső határok kiépítésekor
már a taggá váláshoz is eszerint kell eljárni. Hasonlóképpen, a
rendőrség-, és igazságügyi szervek közötti együttműködés jó
részénél is az elvárások többsége megegyezik a "Schengen-tagsággal"
járó követelményekkel, beleértve ebbe a vízum-kötelezettek közös
listájának az átvételét is. Az Európai Unióhoz való
csatlakozással életbe lépő schengeni megállapodás merev
határrendelkezései rendkívüli módon sérti a határokon túl élő,
több mint 3 milliós létszámú magyar nemzetiségű román, szlovák,
jugoszláv, ukrán állampolgárokat. Foglalkoztatási szempontból
azért jelentős a probléma, mert a jelenleg Magyarországon
legálisan dolgozó 100 ezer külföldi jórészt közülük kerül ki.
Schengen vasfüggönye a jelenlegi szabályozás szerint előttük is
leeresztődne. Esélyeik megtartásának szakértők szerint az unió
számára is elfogadható megoldása lehetne, ha a leginkább
érintett országok (Románia és Szlovákia) számára kialakított
magyarországi munkavállalási kvótákat,
gyakornokcsere-lehetőségeket határoznának meg, mindezekkel
garantálva, hogy számukra Magyarország a célország, az EU többi
tagállama nem.
Vissza a Tanfolyam
tartalomjegyzékéhez!
Kérdezzen az Ön online oktatójától!
|