23. Közlekedés és
szállítás
EU
Minden tagállamban a nemzeti közlekedési politika a nemzeti
gazdaságpolitika egyik eszköze. A vasutakat például kifejezetten
gazdaságpolitikai eszköznek tekintik, és gyakran államilag
erősen támogatott.
Azt sem lehet elfelejteni, hogy a közlekedés nem korlátozható
nemzeti határokkal. A közlekedés háttere ugyanakkor akadály,
amely rontja az egységes piac kialakulását, hiszen időt vesz
igénybe.
A Közösség közlekedési programja négy területet foglal magában:
- az infrastrukturális hálózat fejlesztése,
- a piacok liberalizálása,
- a határátkelések könnyítése,
- a biztonsági és üzemeltetési előírások egységesítése.
Az összehangolt és hatékony közösségi közlekedési rendszerek
kialakítása, a tagállamok közlekedés-politikájának harmonizálása
viszonylag nehézkesen történt, az egyes tagországok sajátos
érdekei lassították a folyamatot.
A megvalósításban a fordulópontot az Egységes Európai Okmány
1992-ben történt életbelépése jelentette. Ennek hatására
megszűntek a határellenőrzések, fokozatosan leépítették a még
meglévő, korábbi korlátozásokat a tagállamok közötti
árufuvarozásokban (kvóta-rendszer), közös biztonsági előírásokat
fogadtak el.
A Maastrichti Szerződésben külön
figyelmet szenteltek a Transzeurópai
Hálózatok (TEN) megteremtésére.
A közös közlekedéspolitika kialakítása és megvalósítása a Tanács
feladata. Az e célra létrehozott konzultatív bizottság őrködik a
technikai, pénzügyi, jogi, stb. feltételek bevezetése és
megtartása felett.
A közúti szállítást 1992 óta liberalizálták az Európai Unión
belül. A közösség és harmadik országok közötti kapcsolatokat
azonban a mai napig nem szabályozza egységes uniós rezsim. A
jelenlegi tagállamok ennek hiányában külön kétoldalú
egyezményeket kötöttek a tagjelöltekkel, s azokban kölcsönösen
rögzítették az egymás közúti fuvarozóinak járó
tranzitengedélyeket.
A Bizottság azt szeretné, ha az európai közlekedés fejlődése az
állampolgároknak nyújtott hatékony, jó minőségű és biztonságos
szolgáltatást eredményezne. A Bizottság azt javasolja, hogy
fokozatosan szűnjön meg a közlekedésnek a gazdasági növekedés
ütemével azonos sebessége, és ily módon mérséklődjön a
környezetszennyeződés és a zsúfoltság a gazdasági növekedés
lassulása nélkül.
HU
Az EU bővítésének egyik legfőbb szempontja az újabb piacok
megszerzése. Ez pedig közlekedési
igényeket indukál. Azért, hogy a bővítés után az új piacokat
jelentő kelet-európai országokban is könnyen lehessen
közlekedni, az EU felállított egy munkacsoport, melynek feladata
a közlekedési infrastruktúra igények felmérése. Ez a
munkacsoport Bécsben ülésezik és
három régióra oszlanak benne az országok. Mindegyik alcsoportot
egy-egy jelenlegi EU-tagország
képviselői vezetnek. (Magyarország a közép-kelet európai
munkacsoportban van.)
A belföldi közúti áruszállítási piac
átmeneti védelme az alacsony árakon és alacsony bérekért dolgozó
közép- és kelet-európai konkurenciával szemben az EU számára
kezdettől fogva a leglényegesebb kérdés volt a közlekedési
fejezetről folyó tárgyalásokon. A Nemzetközi Közúti Közlekedési
Szövetség szerint az unióban a közúti fuvarozók keresete
ötszöröse a keleti szomszédok átlagos bérszínvonalának, akik a
kelet-nyugati irányú teherfuvarozás már több mint 80 százalékát
megkaparintották. A következtetés egyértelmű: meg kell védeni a
piacokat azoknak az államoknak az áruszállítóival szemben,
amelyek alacsonyabb béreik és dömpingáraik miatt inkorrekt
versenyt támasztanak.
Ugyanakkor a bizottság kész hozzájárulni ahhoz, hogy
Magyarország 2008 végéig haladékot kapjon a nehézgépjárművek
tengelyterhelésére vonatkozó közösségi előírások teljesítésére,
azaz az útburkolatok megerősítésére. Szintén a hazai terepen
tevékenykedő fuvarozók profitálhatnak majd abból a
kedvezményből, amit a súlyadó közösségi szintjének átvételénél
lehetséges. Brüsszel kész elfogadni, hogy a belföldi
áruforgalomban használatos járművekre 2005 végéig csak a
közösségben előírt legalacsonyabb szint 65 százalékának
megfelelő súlyadót kelljen fizetni. A nemzetközi áruszállításban
részt vevő kamionokra ugyanakkor nem vonatkozik majd a
könnyítés.
Hazánkban a megengedett legnagyobb tengelyterhelés 10 tonna. Ezt
azonban az EU-szabványoknak
megfelelően 11,5 tonnára kellene
emelni. A legnagyobb nehézterherkocsik
össztömege jelenleg 40 tonna, s ez
az uniós csatlakozás után 44 tonnára változik. Az
EU-normához való igazodás miatt
legalább 15 ezer kilométernyi úton meg kellene erősíteni az
útburkolatokat. Az uniós jogszabály bevezetésére mellesleg
hazánk 2006 végéig mentesítést kért.
A munka több mint 600 milliárd forintba kerülne.
Legalább 8 ezer kilométeren az utak szélessége sem megfelelő. A
keskeny utakat 7-8 méterre kellene szélesíteni, hogy a
megnövekedett forgalom ne okozzon
még nagyobb problémát. Csaknem 15 ezer kilométeren van szükség a
burkolati jelek újrafestésére, mintegy 10 ezer kilométernyi
vízelvezető árkot kellene kitisztítani, s 30 ezer KRESZ- és
útjelző táblát kicserélni.
A hidak sincsenek túl jó állapotban.
A statisztikában szereplő hatezer műtárgy átlagéletkora -
beleszámítva az autópályák "ifjú" felüljáróit is - igen magas:
44 év. Az országban 400, nyolcvanévesnél régebbi híd is van. A
szakértők úgy vélik, jelenleg minden tizedik építmény gyenge
teherbírású, és nem elég széles. A hidak közül ezret azonnal
korszerűsíteni kellene. Vagyis növelni teherbírásukat, javítani
szigetelésüket és persze burkolatukat, hogy csak a legfontosabb
teendőket említsük meg.
Vissza a Tanfolyam
tartalomjegyzékéhez!
Kérdezzen az Ön online oktatójától! |