25. Kis- és
középvállalatok az EU-ban
EU
EU-ban működő vállalatok 99,8 %-a
a kis- és középvállalatok (SME) körébe tartozik. E vállalatok
foglalkoztatják a munkaerő 2/3-át, és állítják elő a bruttó
hazai termék (GDP) valamivel több, mint felét. A
SME-k esetében az exportra termelés
jóval kisebb szerepet játszik, mint a nagyvállalatok esetében, s
ez a vállalatmérettel arányosan csökken. Az alkalmazottakra jutó
hozzáadott érték is jóval kisebb a SME-nál,
mint a nagyvállalatoknál, ugyanakkor az ehhez járuló arányos
munkaerőköltség a mikrovállalkozások
esetében még kisebb is, mint a nagyvállalatoknál.
A kis- és középvállalkozások meghatározása az
EU-ban három kritérium alapján
történik: alkalmazottak száma, éves forgalom vagy
mérlegfőösszeg, ún. függetlenségi
kritérium Fontos megemlíteni, hogy ez a kategorizálás az
EU-ban csupán ajánlás jellegű, tehát
nem kötelező érvényű jogszabály. Azonban mára már valamennyi
tagállam és a fontosabb közösségi intézmények mind átvették e
definíciókat.
A közösségi kis- és középvállalkozás-fejlesztési politika az
1980-as évek közepén - alapvetően a belső piac kiteljesedése
mellett, annak kisvállalkozásokra gyakorolt hátrányos hatásainak
csökkentésére - indult fejlődésnek. Kilencvenes években
aktualizált program súlypontjai:
- a vállalkozások fejlődését gátló adminisztratív, jogi
és gazdasági korlátokat felszámolása
- a nemzeti és közösségi célok megvalósításához a
vállalkozásoknak több információ és hatékonyabb támogatás
biztosítása
- az együttműködés és a partnerkapcsolatok erősítése a kis- és
középvállalatok között az EU-n belül
és kívül egyaránt.
Az EU és az
EU-tagországok kis- és középvállalati politikájának
legfontosabb közös vonásai a következőkben jelölhetők meg:
- pontosan figyelemmel kísérik a kis- és középvállalatok
számának, helyzetének, teljesítményének alakulását; erről
(legtöbbször évente/kétévenként) átfogó jelentést készíttetnek
és tesznek közzé
- a gazdaság- és társadalompolitika célkitűzéseihez, tervezett
lépéseihez, döntéseikhez messzemenően figyelembe veszik ezeknek
a kis- és középvállalatokra gyakorolt hatásait és meghallgatják
a kis- és középvállalatok és szervezeteik várható reagálását,
véleményét
- sokoldalúan segítik a kis- és középvállalatokat abban,
hogy a nagyvállalatokkal szemben
Az 1990-es évek vége óta a SME-k
minden túlzás nélkül az EU politikai döntéshozatalának
középpontjában állnak, ami leglátványosabban a foglalkoztatás
vonatkozásában nyilvánul meg. A közösségi finanszírozású
programokban is folyamatosan egyre több SME vesz részt, de
hozzáférés feltételeit illetően egyetértés van abban, hogy a
közeljövőben javítani kell különösen a
SME-k ilyen vonatkozású információval való ellátottságát.
HU
Ha az Európai Unió fentiekben tárgyalt többéves kis- és
középvállalati programját egybevetjük a magyarországi
helyzettel, még sok hézagot látunk. AZ
EU-program első fejezetének fő pontjai közül (1.
biztosítani kell a kis- és középvállalatok érdekeinek figyelembe
vételét az EU politikájában és különböző kezdeményezéseiben; 2.
egyszerűsíteni és javítani kell az EU törvényhozását,
csökkenteni kell a kis- és középvállalatok adminisztrációs
terheit, előzetes hatáselemzések segítségével is; 3. javítani
kell a kis- és középvállalatok külpiaci tevékenységének
keretfeltételeit) a harmadik feladat eddig szinte fel sem
merült.
Az EU-program a vállalkozói kultúra
fejlesztését és egyes kisvállalati, vagy vállalkozói csoportok
(kézművesek, kiskereskedők,
mikrovállalkozók, női, fiatal és kisebbségi vállalkozók)
számára testre szabott programok és támogatások nyújtását és a
kisvállalati politika jobb statisztikai, elméleti megalapozását
veszi tervbe. E feladatok a hazai programokban csak kisebb
részben találhatók meg.
A nemzetközi kapcsolatok terén a kis- és középvállalati szektor
csatlakozásra való felkészítésének fő feladatai:
1. Ismeretek gyűjtése, szerzése, feldolgozása és
továbbadása az EU politikájáról, kis- és középvállalati
szektoráról, ennek tapasztalatairól, tendenciáiról és
törekvéseiről a döntéshozó, a döntésekben részt vevő, ezeket
előkészítő és befolyásoló intézmények, szervezetek, személyek
számára (egyebek között a jogharmonizációt, a deregulációt, a
támogatási politikát és gyakorlatot, az intézményrendszer
működését, a szubszidiaritás elvének
érvényesítését illetően).
2. Ismeretek nyújtása a hazai kis- és középvállalatok,
-vállalkozók több százezres tömege számára, hogy megismerjék az
EU-gyakorlatot és a csatlakozás
követelményeit, az erre való felkészülés feladatait.
3. A hazai kis- és középvállalatok verseny- és
exportképességének lényeges fokozása, a termelékenységi,
minőségi, költség-, szállítási és bedolgozói követelmények
szempontjából.
4. Fokozott bekapcsolódás az EU nemzetközi kisvállalati
szervezeteinek (a szakmai szövetségek, kamarák, társaságok,
átfogó szervezetek) munkájába.
Az alkalmazottak számát tekintve a Magyarországon használt
kategóriák határai megegyeznek az EU-ban
használatosakkal, míg a forgalomra, a nettó árbevételre, illetve
a mérlegfőösszegre vonatkozó
határértékek - figyelembe véve a gazdasági fejlettség
különbözőségének hatásait - alacsonyabbak az EU ajánlásaiban
megadottaknál.
|
EU |
Magyaro. |
EU |
Magyaro. |
EU |
Magyaro |
|
Alkalmazottak |
|
Forgalom |
Nettó árbevétel |
mérlegfőösszeg |
|
Mikro |
-10 fő |
-10 fő |
|
|
|
|
Kis |
10-49 fő |
10-49 fő |
-7 millió euró |
-700 millió Ft |
-5 millió euró |
-500 millió Ft |
Közép |
50-249 fő |
50-249 fő |
-40 millió euró |
- 4000 millió Ft |
-27 millió euró |
- 2700 millió Ft |
Vissza a Tanfolyam
tartalomjegyzékéhez!
Kérdezzen az Ön online oktatójától! |