28.
Kereskedelempolitika
EU
A kereskedelempolitika az EK politikáinak egyik legerősebben
integrált része, ami - a jelzett kivételekkel - a
szolgáltatásokra is vonatkozik. Felöleli a vámpolitikát, a
tagállamok közötti vámmentességet és a kívülálló országokkal
szembeni egységes vámtarifát; a tagállamok közötti korlátozások
tilalmát; gondoskodik arról, hogy a tagállamok állami
kereskedelmi monopóliumai ne hátráltathassák az integráción
belüli kereskedelmet.
Autonóm módon határozzák meg a közös vámtarifa jelenleg közel
3000 vámtételét. Az átlagos vámszínvonal jelenleg 4 és 5% között
helyezkedik el. Az EK-szerződés ugyanakkor nem sorolja a
kereskedelempolitika hatáskörébe a vámon kívüli akadályok nagy
részét, tehát azokat az egészségügyi, állat- és
növény-egészségügyi, fogyasztóvédelmi intézkedéseket, kötelező
technikai normákat, amelyek behozatali korlátozásként is
működtethetők. Ezek egységesítését vagy a tagállamok által
történő kölcsönös elismerését a belpiaci szabályozás irányozza
elő, így a kívülálló országból származó behozatalra továbbra is
alkalmazhatók, hacsak ezt a kívülálló országgal kötött szerződés
nem mérsékeli.
A kívülálló ország behozatalával szembeni védekezésre alkalmasak
lehetnek a dömpingellenes és piacvédelmi szabályozások. A GATT
szabályai is módot adnak dömping elleni eljárás megindítására,
ha a külföldi szállító tömegesen az önköltségénél alacsonyabb
áron exportálja az árut, hogy ezzel betörjön valamely ország
piacára. Ilyen esetben mód van különféle korlátozó intézkedések
bevezetésére. Az EK-n belül egyes érdekképviseletek azonban
akkor is szorgalmazzák a "dömping" elleni fellépést, ha az
exportáló országban alacsonyabbak a bérek, következésképpen az
eladási árak is, tehát valójában nincs szó dömpingről. Ez a
törekvés jelentkezik az EK piacvédelmi szabályozásában. Ennek
értelmében a védelmi intézkedések alkalmazásának már nem
feltétele az önköltségnél alacsonyabb ár; az eljárás
megindításához az is elegendő, ha az importáló országban a
szállított áru piaci zavarokat okoz, vagy annak veszélye
komolyan fenyeget.
A közös kereskedelempolitika 1970-ben lépett életbe, tehát ettől
kezdve a tagállamok kívülálló országokkal már nem köthettek
kétoldalú kereskedelmi megállapodásokat. Az akkori szocialista
országokkal szembeni bevezetése 1975 elejére tolódott el, mivel
Franciaország a Szovjetunióval az 1970-74-es időszakra mégis
megkötötte kétoldalú kereskedelmi megállapodását, s ezt a
precedenst az EK tagállamai és az akkori KGST-országok közötti
kétoldalú megállapodások sora követte. A szerződéses
kereskedelempolitika teljeskörűen tehát 1975-től érvényes.
HU
A hazai piac védelme Magyarország szabad kereskedelmi
megállapodásai és a GATT uruguayi fordulójának rendelkezései
alapján mondhatni három módon képzelhető el. Ezek közé tartoznak
a szűkebb értelemben vett piacvédelmi (safeguard) eljárások,
valamint a dömpingellenes és az értékkiegyenlítő vámok.
A Világkereskedelmi Szervezetnél vállalat kötelezettségek
szerint piacvédelmi eljárás csak az összes WTO-országgal szemben
hozható. Más a helyzet a FÁK-országokkal, mivel velük
Magyarországnak nincs szabad kereskedelmi megállapodása. S
jóllehet az antidömpinget és az értékkiegyenlítő vámot - annak
diszkriminatív jellege miatt - egy-egy országgal szemben is
lehet alkalmazni. Igény természetesen kevesebb volt a nyugati
országokkal szembeni protekcionizmusra, mint a keletiektől való
védelemre. A dömpingellenes intézkedésért azért nem folyamodnak
a hazai gazdálkodók, mert az eljárás túl bonyolult és nehézkes.
Lényegében ugyanez mondható el az értékkiegyenlítő eljárásokkal
kapcsolatban is, amelyeket a kormányzatokkal szemben kell
végigvinni.
Piacvédelmi eljárást hazánk soha nem kezdeményezett az EU-val
szemben. A tartós piacvédelem a csatlakozási tárgyalások
napirendjén sem szerepelt, hiszen a közösségen belül az áruk
szabad mozgása miatt ez elképzelhetetlen. Az egy-egy ágazatnak
nyújtható állami szubvenciókat szigorú előírások szabályozzák, a
bújtatott protekcionizmus pedig - például ha K+F támogatás címén
fizetnek ki ilyen összegeket - szigorú büntetéseket von maga
után. A csatlakozással mi is átvesszük a közösségnek a harmadik
országgal folytatott kereskedelemre vonatkozó rendeleteit, ám
ezek nem térnek el jelentősen a maiaktól, hiszen gyökerük
egyaránt a WTO-regulákban rejlik.
A döcögve liberalizálódó kereskedelempolitika hatására tágabb
értelemben is csökken a magyar ipar védettsége. Az EU és hazánk
közötti Európai Megállapodás három listája közül kettőnél már
teljes mértékben megvalósult a szabad kereskedelem, a jelenlegi
import mintegy felét kitevő harmadik listás termékek vámja pedig
az 1992-es úgynevezett alapvám 45 százalékára csökkent. A
mennyiségi korlátozásokat is tovább liberalizálták.
Vissza a Tanfolyam
tartalomjegyzékéhez!
Kérdezzen az Ön online oktatójától! |