3. Az integráció
formái és gazdasági hatásai
Szakaszok:
1.
szabad kereskedelmi övezet: a tagországok között nincs
vám, de minden tagország fenntartja saját vámjait, és ezeket
alkalmazza a nem tagországokkal szemben. Minden ország
megtartotta saját vámrendszerét.
2.
vámunió: A
tagországok között nincsenek vámok. Közös vámrendszerük,
vámtarifájuk van a nem tagországokkal szemben.
3.
gazdasági közösség:
vámunió létezik, ami biztosítja a termelés és szolgáltatás
szabad áramlását; a termelési tényezők is szabadon áramolnak;
szabad munkaerő és tőkeáramlás van; a tagországok természetes
és jogi személyei ott vásárolnak földet, ahol akarnak.
4. valutaunió:
a tagországokba bevezetik az egységes valutát. Egységes
pénzügyi rendszer lesz. Egyeztetik a gazdaságpolitikákat.
5.
politikai unió:
a tagországoknak közös gazdaságpolitikájuk van, közös a
honvédelem, külpolitika. A tagországok szövetségi országokká
válnak.
A szabadkereskedelmi övezet
a Római szerződéssel lépett életbe az akkori 6 tagállammal.
Legfőbb közösséget érintő lépései, hogy a tagországok
lebontották az egymással szembeni behozatali tilalmakat,
megszüntették a kereskedelmi korlátokat, megszüntették az
egymással szemben alkalmazott vámokat, a tagországok önálló
külkereskedelem politikát folytattak, minden tagország
megtartotta saját nemzeti valutarendszerét a nem tagországokkal
szemben.
1968-ban
az EK-ben kiépült a
vámunió.
A vámunió a Közösségen belüli vámok és az azokkal azonos hatású
díjak megszüntetését, illetve a nem-tagállamokkal szembeni közös
vámtarifákon alapuló közös kereskedelempolitika folytatását
jelenti. A vámunió teljes belső szabad kereskedelemre törekszik,
bár az univerzális szabad kereskedelemmel szemben gyakran „second
best” [második legjobb] stratégiának
tartják, mivel közös protekcionizmust képvisel az unión kívüli
országokkal szemben.
A vámokkal azonos hatású díjak mellett az EU-ban tilos a
diszkriminatív jellegű adóztatás is, azaz más tagállamok
termékeire egyik tagállam sem vethet ki közvetve vagy
közvetlenül magasabb adókulcsokat.
Lényeges összetevő az úgynevezett
vámtarifa rendszer.
Az a külső kereskedelem fő szabályozási eszköze. Tehát a
Közösségen kívülről érkezett termékre egyszer a belépés helyén
vámot kell fizetni, onnantól kezdve már –úgymond- szabadon
vándorolhat. Ezeket a tarifákat az Európai Bizottság határozza
meg, és természetesen 1968. óta többször átformálták a
rendszert.
A vámokon kívül szükségessé vált a
mennyiségi korlátozásoknak a megszüntetése is. Ám ezeket
sokkal nehezebben lehetett ellenőrizni, nem egyszer még ma is
gondokat okoz.
Lehetőség van ugyanakkor bizonyos
esetekben a kereskedelmet korlátozó előírásokra. Ezek többnyire
a közerkölcs, közérdek, közbiztonság, az emberek, állatok,
növények egészsége, történelmi értékek védelmére szolgálnak.
A vámok leépítése
következtében az unión belül a hazai, kevésbé hatékony, magas
költségekkel termelők védelme megszűnik, hiszen azt a
kereskedelem útján más termelők árujával helyettesítik.
Ugyanakkor a kölcsönös vámleépítés a partnerországokat kedvező
helyzetbe hozza egymás piacain, és esélyük van kiszorítani a
„harmadik” fél termékeit. Ez gyakran drágább, mint a harmadik
féltől származó, de előnyben kell részesíteni a vámuniósat.
Eztán szabad mérleget vonni!
A vámunió kialakítása gyorsabb és
egyszerűbb volt, előnyeit pedig
kézzelfoghatóan lehetett érzékelni, hiszen a boltokban bővült a
választék, miközben növekedett a jólét. Ugyanakkor a tőke-és a
munkaerő szabad áramlása előtti akadályok szívósabbnak
bizonyultak.
A közös piac (amely éveken
keresztül a szervezett közkeletű neve is volt) egy belső
határok nélküli térséget jelent, amelyben szabadon áramlanak
az áruk (előbb pipáltuk ki a vámunióval), továbbá ez igaz
a személyek, szolgáltatások és a tőke mozgására is.
A 70-es évek elején bevezették a
közös költségvetési mechanizmust, ami lehetővé tette a vám- és
adóbevételek egy meghatározott %-ának
közösségi szintű felhasználását. A tagok gazdasági erejük
függvényében járultak hozzá a közös költségvetéshez.
A Közös Piacból a gazdasági
unióvá való válás folyamatában már olyan együttműködésre
való áttérést jelent, ahol nemcsak az egyes részterületeken
valósul meg az együttműködés, hanem az egyes tagállamok
gazdaságpolitikáját harmonizálják. Ez lehetővé teszi egy
közösségi szintű, egységes gazdaságpolitika kidolgozását és
gyakorlati megvalósítását. Azt jelentette, hogy közelítették
egymáshoz az adórendszereket, adókulcsokat, TB rendszerét,
folyamatosan végrehajtották a jogharmonizációt. Közös, egységes
lett a költségvetés mechanizmusa, belső összetétele.
Az egységes belső piac 1992.évi
létrehozása igazán nagy vívmány volt. Ennek alapjait a már
említett Egységes Európai Okmányban fektették le, de csak
1992-ben lépett érvénybe. Ekkortól beszélünk valóban egységes
európai piacról, hiszen sem fizikai, sem elméleti akadályok
nincsenek többé, ugyanakkor közös szabványrendszert alkottak.
Elsődleges eszközé a jogközelítés vált.
Az egységes belső piacon az
élesedő verseny a termékek és szolgáltatások árcsökkenését és a
termékminőség javulását eredményezi.
1993-ban jelentős
változás: január 1-jétől kialakul egy egységes Európai piac az
EK és az EFTA tagországok között, vagyis a kétintegrációs
szervezet között létrejön és kialakul a szolgáltatások, tőke- és
munkaerő áramlásának szabad feltétele.
Ezt megelőzően jelentős állomás:
Maastricht. A
Maastricht-i konferencia, ahol a tagországok kormányfői
meghatározták azokat a feladataikat, feltételeket, amelyek a
valutaunióhoz vezetnek. Meghatározták azokat a feltételeket,
amelyeket az egyes tagországoknak tejesíteniük kell ahhoz, hogy
a valutaunió tagjai lehessenek.
Megkezdődött
a politikai unióra való felkészülés? Erről majd az 5.,
talán legizgalmasabb leckében beszélünk!
Vissza a
Tanfolyam tartalomjegyzékéhez!
Kérdezzen az Ön online
oktatójától!
|