Lehet-e félrelépni az Unióban?
2004. szeptember
13.
-Dömötör Csaba
Újból szenvedélyes viták
tárgya Törökország uniós csatlakozása. Az eleddig eldöntetlen
kérdés felelevenítésére az EU bővítési biztosának ankarai
látogatása szolgáltatott ürügyet. A vizit pikantériáját az adta,
hogy Günter Verheugen kurdok lakta területekre is ellátogatott.
Azt, hogy Törökország unión belül, avagy azon
kívül legyen, az európai politikusok korántsem ítélik meg
egyöntetűen, mint ahogy az egyes tagországok közvéleménye sem.
Annak megválaszolása is természetszerűleg függőben maradt, hogy
európai országnak mondható-e a törökök köztársasága. Ez ugyanis
a „mi is Európa” kérdés megválaszolását feltételezné, amely
szintúgy lehetetlen próbálkozásnak bizonyult eddig. Miközben
Hollandia a csatlakozási tárgyalások megkezdését is korainak
tartja, addig a német kormány bővítés-párti. Tegyük hozzá, hogy
a jobbközép ellenzéknek már korántsem ennyire pozitív a
hozzáállása a törökök szempontjából. Edmund Stoiber bajor
miniszterelnök és Nicolas Sarkozy francia gazdasági és
pénzügyminiszter – aktuális politikai fenegyerek – a minap
egyébiránt egyértelműen a „kisázsiai bővítés” ellen foglalt
állást. A két politikus Párizsban kifejtette, hogy hívei annak,
hogy az EU szoros gazdasági kapcsolatokat és különleges
partnerséget alakítson ki Törökországgal, de az a véleményük,
hogy az unió teljes jogú tagként nem bírná el a szekularizált
államot. (A két tekintélyes politikus egyébként azt is
felvetette, hogy a nemrégiben elfogadott alkotmányról minden
tagállamban rendezzenek népszavazást). A kisebb tagállamok, így
Magyarország is, jobbára nem formálnak sarkos véleményt a
török-kérdésben.
Az általában bővítéspártinak elkönyvelt Verheugen
mostani látogatásának közvetlen indokát az adta, hogy az Európai
Bizottság október 6-án teszi közzé a Törökországról szóló
országjelentést; a dokumentum akár a végső döntés kimenetelére
is hatással lehet. A jelentésnek arról is számot kell adnia,
hogyan érinti a majdani török csatlakozás az Unió intézményeit.
Ezen aligha csodálkozhatunk, hiszen a hatvanmilliós ország
esetleges csatlakozásakor alapjaiban megváltozhatnak az
erőviszonyok az uniós döntéshozatalban. Egy bizonyos; az Európai
Unió állam- és kormányfői december 17-én, egy formális
csatlakozási tárgyalás keretében foglalnak állást a bővítés
kérdésében.
Verheugen maga alapvetően elégedett az ankarai
reformfolyamatokkal, mint fogalmazott, „az utóbbi 3-4 évben
Törökország sokat tett annak érdekében, hogy megfeleljen a
tagsági kritériumoknak. A kérdés most az, mennyire sikerül a
megújult jogi feltételeket átültetni a gyakorlatba.” A különféle
jogvédő szervezetek annál inkább szkeptikusabbak; a foglyok
kínzásának általánosan elfogadott gyakorlatáról számolnak be. Az
emberi jogok betartását szorgalmazó szervezetek számára jó
ürügyként szolgálhat az az Erdogan miniszterelnök által
felvázolt tervezet, amely szerint a házasságtörőket akár három
év börtönbüntetéssel is sújthatnák. A média és a török
értelmiség ellenszenvét is kiváltó ötlet Verheugenből az alábbi
kijelentést csalta elő: „remélem csak rossz vicc”.
A brüsszeli biztos látogatásának kiemelt jellegét
jelzi, hogy mind az elnök, mind a miniszterelnök, valamint a
külügyminiszter is fogadta Verheugent, aki szokatlanul hosszú
időt, mintegy 5 napot töltött Törökországban. De hogy a
látogatás ne legyen teljesen mosolyokkal átszőtt, arról tett a
német politikus Kurdisztánban tett látogatása. Verheugen szerint
történtek ugyan lépések a kurd kisebbség jogainak
érvényesítésére, de ez még mindig kevés. Diyarbakirban tett
látogatása után nyilatkozott, és úgy vélte, a kurd nyelvű
tanítás és a műsorok sugárzása a rádióban és a televízióban nem
elég, ennél többet kell tenni. Hangsúlyozta ugyanakkor, hogy
konkrét lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy a kurd
menekültek visszatérhessenek szülőhelyükre.
Az Európai Unió egyébként egy szakértőkből álló
bizottságot is felkért az esetleges török csatlakozás várható
következményeinek a vizsgálatára. A bizottság által készített
jelentést nemrégiben hozták nyilvánosságra; a dokumentum
alaptalannak minősíti a tömeges török migrációtól való
összeurópai félelmet. A jelentés mindössze 2,7 millió
bevándorlóval (már jelenleg is 3,8 milliónyi török él Európában)
számolna hosszú távon, amely szám így nem rúgna többre, mint az
EU össznépességének fél százaléka. A dokumentum szerint a
jelenlegi uniós jóléti rendszer fenntartásához szükség van a
bevándorlókra.
Azt persze
tudjuk, hogy a fentiekhez hasonló közgazdasági érvelések csak az
egyik lehetséges megközelítést jelentik a török csatlakozás
kérdésének vizsgálatakor. A geopolitikai és nem utolsósorban a
kulturális tényezőket tekintve az európai közvélemény igencsak
kritikus. Főleg akkor, ha azt juttatják eszébe: Törökország,
mint uniós tagország a kontinens egyik legnagyobb befolyással
rendelkező országa lenne.
|